Kezdőlap arrow Foglalkozások arrow Felnőtt korosztálynak arrow Autizmus specifikus egyéni fejlesztés
Autizmus specifikus egyéni fejlesztés PDF Nyomtatás E-mail

Autizmus specifikus egyéni fejlesztés fiatal felnőtteknek

Mi is az autizmus?
Az autizmus - ami az emberiség csaknem 2%-át érinti - a neurokognitív fejlődés egész életen át tartó zavara (hivatalos megnevezése: autizmus spektrum zavar), mely természetéből adódóan már a megszületés előtt jellemzi az érintett gyermekeket. Kialakulásának hátterében az idegrendszer atipikus fejlődése húzódik meg. Kevésbé tudományosan fogalmazva úgy is mondhatnánk, hogy az autizmussal élő gyerekek/felnőttek agya "máshogy van huzalozva": mintha a tipikus fejlődésű személyek agyában mondjuk android operációs rendszer futna, az autizmusban érintett gyerekek és felnőttek pedig iOS-t használnának. Nem jobb vagy rosszabb, de mindenképp markánsan eltér a tipikustól, azaz a többségtől, és ez az eltérés 3 viselkedéses területen okoz jellegzetes tüneteket: a társas érintkezés (szociális terület), a kommunikáció és az úgynevezett rugalmas viselkedésszervezés (beszűkült, sztereotip és repetitív érdeklődés és viselkedés) területén.

A pontos diagnózis felállításához gyermekpszichiáter vizsgálata szükséges, és szerencsés, ha ez minél korábbi életkorban megszületik, hiszen annál hamarabb kaphat a kisgyermek hatékony segítséget a fejlődéséhez, és támogatást, hogy eligazodjon az őt körülvevő világban, és hogy jobban alkalmazkodjon a szűkebb környezete, és a társadalom "elvárásaihoz", szabályaihoz. Igazságtalan lenne azonban elvárni, hogy ez a tanulási és alkalmazkodási folyamat csak az érintett gyermek oldaláról történjen meg, nagyon fontosnak érzem, hogy a szűkebb család, és persze a tágabb környezet is megismerje ennek az állapotnak a főbb jellegzetességeit, ezáltal hatékony támogatást tudjon nyújtani, és legfőképpen valódi elfogadással forduljon az autizmusban érintett gyermekek (és felnőttek) felé, nyitottan az ő személyiségük, belső világuk megismerésére, ahol - csakúgy mint minden embernél - igazi értékek, kincsek lapulnak. Ebben is szeretnék segíteni a hozzám forduló családoknak.

Mik lehetnek a legkorábbi tünetek?

  • a kisgyermek ritkán, vagy egyáltalán nem néz meleg, örömteli arckifejezéssel a szülőre, ritkán mosolyog rá
  • úgy tűnhet, hogy a tárgyak jobban érdeklik, mint az emberek
  • érdeklődését, örömét ritkán, vagy egyáltalán nem osztja meg
  • mutatás hiánya
  • neve hallatán nem, vagy csak nagyon ritkán válaszol, nem fordul a felnőtt felé (hallásproblémák kizárása nagyon fontos!)
  • a test, a karok, a kezek vagy az ujjak "furcsa", szokatlan tartása vagy repetitív mozgatásai (pl. "repked" a kezeivel, vagy sokat és hosszan forog)
  • nem keres vigasztalást, ha fájdalom vagy szomorúság éri
  • játékhasználata egysíkú, és sokszor nem is használja funkció szerint a játékokat (pl. csak a kisautó kerekét pörgeti a szeme előtt)
  • "mintha" játék vagy szerepjáték korlátozott
  • ritka vagy teljesen hiányzik az utánzás
  • korábban már használt szavakat, gesztusokat elhagy
  • megkésett beszédfejlődés
  • nem használ gesztusokat, hogy kifejezze magát
  • szokatlan reakció egyes ingerekre
  • változásokkal szembeni nagyfokú rugalmatlanság

Az autizmus egy nagyon sokszínű állapot, egészen biztos, hogy ahány érintett gyerek/felnőtt, annyi megjelenési formája van. Nagyon fontos a személyre szabott segítség, és az aktuálisan felmerülő (viselkedés)problémákra való célzott megoldás keresése.

Egész más segítséget igényel egy gyermek a különböző életkorokban:

  • korai időszakban: a játéktevékenység, a szülővel való kapcsolódás/interakció, valamint a beszéd - és persze a tágabban értelmezett kommunikáció - fejlődésének megsegítése
  • kisiskolás korban: iskolai szabályok, társas normák megértése, barátkozás témaköre, diagnózis feldolgozása
  • kamaszkorban: még fontosabb lehet a barátkozás kérdése, képbe kerülhet a randizás, a szerelem és a szexuális élet, de nagyon fontos már a fiatal jövőjére is gondolni, az esetleges továbbtanulási, pályaválasztási kérdésekkel foglalkozni.

Mindemellett folyamatosan cél a gyermek/fiatal önmagáról való tudásának elmélyítése, az önelfogadás segítése, az érzelmek felismerése (magán és másokon), azoknak mások számára érthető kifejezése, és az érzelmek (különösen a negatív érzelmek) kezelésének megtanulása, valamint a szabadidő eltöltésének kérdése, és az önellátás, önkiszolgálás kialakulásának támogatása.

A gyermekekkel történő munkát minden esetben egy szülőkonzultáció előzi meg, melyre aztán a fejlesztés során kb. 6-8 hetente kerítünk sort. 

Az 50 perces foglakozás díja: 5.500 Ft / alkalom.

Időpontra bejelentkezés Bényi Katalin gyógypedagógusnál lehetséges az űrlap kitöltésével.

 

 
< Előző   Következő >

Bejelentkeznél?

Órarendünk részletesen tartalmazza a foglalkozások időpontját, melyekre előzetes bejelentkezés szükséges az adott foglalkozás vezetőjénél telefonon vagy levélben a Kapcsolat menüponton keresztül!